Monday, December 21, 2009

SEORANG SAHABAT SEJATI ADALAH MILIK YANG TERBAIK

Beritahukan kepada saya siapa sahabat anda, dan saya akan memberitahukan siapa anda. Semakin sedikit anda bergaul dengan beberapa orang, kehidupan anda akan semakin berkembang. Jika anda berlari bersama serigala anda akan belajar melolong. Tetapi, jika anda bergaul dengan burung rajawali, anda akan belajar terbang sangat tinggi. Kenyataan yang nyata dan sederhana mengenai kehidupan ini adalah bahwa anda menjadi seperti orang-orang dengan siapa anda bergaul
sangat erat - bersama orang yang baik atau orang yang jahat. Hampir semua kesusahan kita muncul dari hubungan dengan orang yang salah. "Tidak mendekat pada tarikan disebabkan oleh orang yang mundur" (E.K.Piper).

Setiap kali anda memberi kesempatan pada mediokritas dalam diri orang-orang lain, hal itu meningkatkan mediokritas anda. Kita seharusnya berdoa: "O, Tuhan, lepaskan aku dari orang yang omong kosong mengenai kepedihan dan kegagalan. Tetapi Tuhan, berikanlah aku sejawat orang- orang yang berpikir berhasil dan mahu bekerja untuk mencapainya."Pepatah Bulgaria asli meneguhkan, "jika anda mendapatkan diri anda mengambil dua langkah maju dan satu langkah mundur, hal itu selalu disebabkan karena anda telah main¬campur pergaulan dalam kehidupan anda." Jika orang yang bermalas-malasan tidak menyusahkan anda, itu tandanya bahwa anda sendiri adalah orang yang bermalas-malasan. Suatu tanda penting dalam diri orang yang berhasil adalah ketidaksabaran mereka dengan pemikiran yang negatif dan dengan orang yang
bertindak negatif.

Sahabat sejati adalah orang yang ada untuk menjaga. Sahabat sejati sering dikatakan adalah seperti satu pikiran dengan dua tubuh. Robert Lewis Stevenson berkata, "Seorang sahabat merupakan suatu hadiah yang anda berikan pada diri anda sendiri." Anda akan menemukan seorang sahabat sejati tetap merupakan sahabat bahkan pada saat anda tidak patut memiliki seorang sahabat. Sahabat ini akan terus menemui anda pada saat orang lain berpikir bahwa anda...Hikmat amsal mengemukakan, “Seorang kawan memukul dengan maksud baik, tetapi seorang lawan mencium secara berlimpah-limpah.” (27:6). Pilihlah pergaulan anda secara hati-hati. Apa yang dikatakan pepatah kuno ini adalah kebenaran: “Ia yang berbaring dengan anjing, akan bangkit dengan kutu anjing.” Jika anda bergaul dengan orang yang lumpuh, anda akan belajar bagaimana menjadi lumpuh.

Jangan pernah menjadi sahabat dengan orang karena anda berdua sepakat hal-hal yang negatif. Lebih baik, temukanlah sahabat yang sepakat dengan anda secara positif. “ Sahabat terbaikku adalah orang yang mendoakan aku baik, doanya hanya untuk aku.”(Aristoteles). Alkitab menyatakan, “Besi menajamkan manusia; jadi manusia menajamkan persetujuan sahabatnya.” (Amsal 27:17). Thomas Carlyle menyelidiki, “Tunjukkan orang yang anda hormati, dan saya akan mengetahui seperti apakah anda, ini akan menunjukkan pada saya apa idealnya manusia itu, akan menjadi orang macam apa anda nantinya.”

Jika anda mendaftar keuntungan-keuntungan, sumberdaya atau kekuatan terbesar anda, anda akan mendapatkan bahwa uang merupakan salah satu hal yang paling kecil sedangkan selebihnya sumberdaya terbesar anda adalah orang-orang yang anda kenal. Sahabat saya, Mike Murdock berkata, “Seseorang selalu memperhatikan anda yang sanggup memberkati anda
secara luar biasa.” Saya percaya Allah suka memberkati orang melalui orang. Ia memiliki hubungan yang benar bagi anda dalam kehidupan anda. Sahabat sejati memandang melampaui anda untuk apa yang bisa anda perankan.

Cara untuk membuat seorang sahabat sejati adalah menjadi satu. Kekayaan anda adalah dimana sahabat-sahabat anda berada. Rangkullah sahabat sejati anda dengan kedua belah tangan anda. Pikirkanlah apa yang Francesco Guicciardini katakan: “Apabila tidak ada yang begitu layak dimiliki seperti halnya banyak sahabat, jangan pernah kehilangan kesempatan untuk membuat sahabat yang benar.”

Sunday, December 20, 2009

~AbAnG aNa Di UnIvErSiTi CaIrO,mEsIr~


Assalamualaikum...

Sudah 3 bulan abg ana belajar di Mesir....
Rindu la plak....sbb pa???
Klau dia da umah x da len klau b'gaduh ngan dia...
skrg nie ana x tau nk gaduh ngan spa lg...
so,ana lebih suka kluar umah mengikuti program sekolah atau ikut program Pergerakan Pelajar Islam Kedah(IPIK)...
Alhamdulillah,mak ayah ana izinkan ana mengikuti program IPIK nie...
Skrg nie klau ana rindu kat abg ana,ana kan chat ngan dia kat SKYPE...
Cantik gak bilik dia...abg ana nie x pernah masak,tp,bila dok sna...
ana dengar b'macam2 resepi dia wat...ana malu plak ngan dia nie...
ha la!ana bkn la reti masak sgt...tiba2,dia tny ana macam2 resepi,mna la ana tau...
slps tu,mak ana ajar ana mcm2 resepi,mak ana kta dia x mau ana mcm abg ana...
dok jauh baru nk bljr masak...
Nie gambar ana di Universiti Cairo,Mesir...
Ana sertakan sekali sahabat2 karib dia nie....
Ana anggap Firdaus n Huzaifah nie mcm abg ana jer...
Sbb pa??sbb depa nie rjin mai umah ana...
depa nie kwn ngan abg ana sejak form 1 lagi...
nak wat camna dah jodoh depa....still b'sama hgga ke "U"...
mungkin lps nie wat klinik sendiri kot...he...he...




Baju seragam baru dia


Kat mna ntah,lupa dah


3 sahabat dari sek. men. hingga di "U"...
(Kiri:Faris(abg ana),firdaus,huzaifah)


Jalan2 di Cairo,Mesir


Di Masjid Salahuddin Al-Ayubi(klau x slap la)

Sebenarnya da byk lagi gmbr abg ana....tp,cukup la smpai cni jer...
nnti ana upload len...Ana doakan semoga abg ana n shbt2 dia berjaya di dunia n akhirat...
x sabar nak tgk depa pulang dengan pangkat DOKTOR...he...he...
(Dr.Faris,Dr.Firdaus,Dr.Huzaifah....lwk la plak..he3...)

Wassalam...

Wasiat Sheikh Mutawalli Sya'rawi R.M. Kepada Pemimpin



Mula-mula saya menjejakkan kaki ke Mesir dahulu, video di bawah saya tontoni di komputer seorang sahabat. Semangat saya untuk menegakkan Islam di bumi Malaysia bersama para ulama meluap-luap. Saya terus jatuh cinta dgn Syaikh Muhammad Mutawalli Sya’rawi, lantas menggali dan mencari khazanah ilmu beliau serta mengenali dengan lebih dekat dengan beliau.

Alhamdulillah, selepas beberapa bulan, ketika kunjungan saya dan beberapa orang sahabat ke maqam beliau di Mit Ghamr (tak jauh dari Mansurah, Mesir), kami diberi penghormatan untuk duduk ekslusif di dalam maqam bersama anak beliau yang paling rapat dan mewarisi beliau, Syaikh Abdul Rahim, dan penulis ensiklopedia Syaikh Sya’rawi. Dari kedua mereka saya dapat pelbagai input berguna tentang Syaikh Sya’rawi. Hubungan kami tidak terhenti dengan ziarah maqam tersebut, malah berlanjutan selepas itu.

Saya mendapat input, khususnya dari Syaikh Abdul Rahim, tentang kesufian Syaikh, tawadhu’nya, peranan beliau dalam demonstrasi Kem David, peranan beliau dengan kerajaan Anuar Sadat, kebangkitan rakyat di Algeria, penghormatan rakyat Mesir kepada beliau, dan pelbagai lagi kisah yang umum tidak mengetahui. (InsyaAllah jika berkesempatan, suatu hari nanti saya ingin mencurahkannya di dalam tulisan).

Cuba lihat video di bawah sehingga tamat. Lihat bagaimana di hujung klip, beliau menasihati Presiden Muhammad Husni Mubarak yang terkenal diktatornya, tanpa sedikit pun rasa gentar, malah memegang bahunya, seperti seorang ayah menasihati anak. Beginilah ulama’ pejuang, sufi lagi haraki, yang sentiasa kita cari sepanjang zaman


Dan sesungguhnya aku (Sheikh Mutawalli Sya’rawi).. wahai Tuan Presiden, aku berdiri di sudut ini untuk menerima pahala dari Allah. Aku tidak menghabiskan sisa-sisa hidup aku menjadi munafiq. Aku tidak akan mempamerkan diri aku ini dengan perkara-perkara yang menipu. Tetapi aku ingin memberitahu satu perkara kepada umat semuanya. Sama ada daripada pihak kerajaan atau parti pembangkang ataupun penyokong dan bangsa. Aku meminta maaf jika aku ucapkan sesuatu yang kamu semua tidak suka. Aku ingin semuanya tahu bahawa kekuasaan itu di tangan Allah. Allah memberi kekuasaan kepada sesiapa yang Dia suka. Maka janganlah ada komplot untuk mendapatkan kekuasaan itu. Dan janganlah ada tipu helah (penipuan) untuk sampai kepadanya (kekuasaan). Allah Taala telah menceritakan dialog antara Namrud dan Nabi Ibrahim. Apa yang Allah Taala kata? “..Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya (sedangkan dia dalam kekafiran), kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan (Namrud)…” – (Surah al-Baqarah:258, al Quranul Karim)

Maka kekuasaan itu Allah diberi kepada sesiapa yang dia mahu. Maka jangan kamu melakukan tipu helah terhadap Allah. Dan jangan kamu membuat komplot (penipuan) terhadap Allah. Kerana seseorang tidak akan mendapat kekuasaan di dalam kerajaan Allah kecuali dengan kehendak Allah. Kalau dia seorang yang adil, maka manusia akan mendapat manfaat dengan keadilannya. Dan sekiranya dia seorang yang zalim, maka dia menjadi hodoh dengan kezalimannya dan Allah akan menjadikannya buruk di dada-dada manusia. Maka disebabkan Allah menjadikan dia buruk di dada manusia, rakyat akan membenci setiap orang yang zalim walaupun dia tidak terlintas membenci pemerintah itu. Aku berkata kepada kamu sekalian, Alhamdulillah, telah jelas kebenaran pada kata-kata Tuhan berdasarkan dengan peristiwa-peristiwa yang telah terjadi. Bagaimana kita hendak mentafsirkan kata-kata Allah :“..Wayamkuruuna wayamkurullah..” (dan mereka merancang perkara yang jahat dan Allah juga turut merancang). Dan bagaimana kita hendak mentafsirkan kata-kata Allah :“..Innahum yakiidunakaidan wanakiiuunakaida..” (Sesungguhnya mereka membuat tipu daya dan Allah membuat tipu daya juga). Siapa yang terlintas di dalam kepalanya untuk menjadi pemerintah, aku nasihatkan supaya dia jangan meminta-minta. Akan tetapi menjadi kewajipannya menjadi pemerintah ketika mana dia dilantik. Sabda Rasulullah salallahualaihi wasalam;

“..Siapa yang dilantik untuk sesuatu perkara, maka dia akan ditolong oleh Allah. Dan sesiapa yang meminta-minta sesuatu perkara, maka perkara itu akan menjadi beban kepadanya..”.


Wahai Tuan Presiden, aku ingin katakan satu perkara kepada engkau, mungkin ini adalah pertemuan terakhir kita!(Sheikh Mutawalli Sya’rawi memegang bahu presiden Mesir dan berkata;) “..Jika nasib kami bergantung kepada engkau, moga-moga Allah memberi taufiq (menunjukkan kepada kamu jalan yang benar). Dan jika nasib kamu bergantung kepada kami, moga-moga Allah menolong kamu untuk menanggung beban (untuk menghadapi kami)..”.

Ulama’ mesti sentiasa berkata benar tak kira pada siapa, dan memahami kepentingan dakwahnya. Mana lebih patut didahulukan dari yang lain. Ada yang mengatakan kepada saya ulamak mestilah non-partisan dan bersikap bebas. Saya katakan, jika ulama’ tidak berpihak kepada kebenaran dan tidak menzahirkannya, bagaimana masyarakat umum boleh mencontohi dan mendukung kebenaran? Maka ulama mesti partisan. Ulamak mesti menunjukkan sokongan. Mesti menzahirkan “pihak”nya. Iaitu pihak kebenaran. Pihak yang memperjuangkan Islam, dan membenteras keboborokan kezaliman pemerintah.





Saturday, December 19, 2009

Pakatan sedang terjemahkan dasar kebajikan rakyat

SHAH ALAM, 19 Dis: Ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat (PAS, PKR dan DAP) hari ini sedang menterjamahkan usaha mereka untuk mewujudkan negara yang demokrasi dan mendahulukan kebajikan rakyat melalui konvensyen yang sedang berlangsung.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub sewaktu berucap dalam pidato dasar Pakatan Rakyat pagi tadi menegaskan tujuh perkara melibatkan urus tadbir negara mesti diubah dan diperbaharui.

Antaranya ialah mempertingkat integriti Suruhanjaya Pencegahan Malaysia (SPRM) dengan meletakkkan badan itu di bawah kuasa parlimen.

Beliau juga menyarankan agar pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah SPRM dilantik oleh Yang Dipertuan Agong.

"SPRM harus dipantau oleh Jawatankuasa Khas Parlimen yang dianggotai oleh ahli-ahli parlimen secara bipartisan. Pengerusi dan ahli lembaga pengarah SPRM mesti dillantik oleh Yang Dipertua Agong selepas calon yang ditawarkan itu selesai menjalani sesi soal jawab dan soal selidik oleh Ahli jawatankuasa Khas Parimen.

"Tugas Perdana Menteri hanya mencadangkan nama-nama mereka," katanya.

Menurut Salahuddin juga, terdapat kelemahan dalam penggunaan kuasa eksekutif di negara ini yang menyebabkan penindasan terhadap rakyat.

Sehubungan itu beliau mencadangkan agar Jabatan Hisbah ditubuhkan di peringkat pusat dan negeri.

"Selain daripada parlimen, Dewan Undangan Negeri (DUN) dan mahkamah, perlu diwujudkan ruang untuk rakyat menuntut keadilan.

"Tujuh perkara mesti kita urustadbir dengan baik. InsyaAllah jika Pakatan diberi peluang mentadbir negara ini, kita akan mentadbir dengan adil dan saksama kepada semua kaum di Malaysia," katanya disambut tepukan gemuruh.

Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua pula berpandangan, masih banyak cara yang boleh digunakan kerajaan untuk meningkatkan hasil pendapatan negara selain mengenakan pelbagai jenis cukai kepada rakyat.

Beliau yang memfokuskan mengenai ekonomi dalam pidatonya merujuk kepada cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan kerajaan pada tahun hadapan.

Beliau menegaskan, cukai berkenaan ternyata akan membebankan rakyat terutamanya golongan berpendapatan rendah meskipun kerajaan mengatakan ianya tidak akan membebankan rakyat.

"Ekonomi Malaysia kian merosot. BN yang membazirkan wang rakyat kini telah kehabisan wang. Sekarang mereka hendak kenakan cukai baru yang menambah bebanan rakyat.

"Pakatan akan menubuhkan model ekonomi negara berprestasi tinggi dan memiliki pertumbuhan mapan," tegasnya.

Sementara itu, Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah dalam pidatonya yang menyentuh mengenai keadian sosial dan pembangunan insan berkata, Pakatan akan memberi tumpuan kepada usaha membaiki hubungan kaum dan agama yang telah rosak.

Pakatan, katanya akan menggubal Akta Perhubungan Kaum bagi menjamin kerukunan dan keharmonian rakyat serta mengelakkan diskriminasi kaum.

"BN telah memecahkan perpaduan kaum di negara kita melalui tindakan-tindakan mereka yang mewujudkan kemarahan orang Islam dan orang bukan Islam. Pakatan akan mengembalikan perpaduan kaum dengan mewujudkan sikap baik sangka antara kaum," katanya.

Pidato dasar pakatan Rakyat pagi tadi dipengerusikan oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khaid Ibrahim.

Siapa Yahudi? Siapa Orang Islam?

SEJAK 18 hari ini seluruh dunia meratap gara-gara kezaliman Israel. Tentera Zionis terus-menerus mengebom, mengganyang rakyat Palestin. Israel, nampaknya terlalu berkuasa.

Saya tidak 'berkuasa' lagi untuk mengulas panjang mengenai peperangan sebelah pihak itu. Tapi saya ingin berkongsi dengan pembaca sekelian, siapa sebenarnya Yahudi ini dan mengapa mereka terlalu berkuasa.

Kita harus kaji secara akademik, ilmiah untuk mengetahui siapa mereka ini.

Saya amat tertarik dengan tulisan seorang penulis bebas, yang juga Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Kajian Keselamatan (CRSS) Pakistan, Dr. Farrukh Saleem (rujuk http://www.masada2000.org/Powerful-Jews.html) mengenai soal tersebut. Jadikanlah tulisan itu sebagai tatapan dan renungan kita semua - ke mana kita dan ke mana umat Islam harus pergi selepas ini. Dan, siapa yang harus disalahkan? (Nota: Sedikit sebanyak ia juga akan menjawab surat-surat dan SMS yang dihantar untuk ruangan Forum, Utusan Malaysia yang meminta ditonjolkan apakah produk di belakangnya Yahudi).

Begini tulisan beliau:

Hanya ada 14 juta Yahudi di muka bumi ini; tujuh juta di Amerika, lima juta di Asia, dua juta di Eropah dan 100,000 di Afrika. Bagi setiap orang Yahudi ada 100 orang Muslim (1:100). Namun, jika dicampur semua sekali, Yahudi lebih 100 kali berkuasa daripada orang Islam. Mengapa ini berlaku?

Siapa mereka ini?

Nabi Isa (Jesus of Nazareth) ialah Yahudi. Albert Einstein, saintis zaman moden paling terkemuka dan disebut oleh majalah Time sebagai 'Manusia Abad ini' ialah seorang Yahudi; Sigmund Freud - melalui teori id, ego dan super-ego ialah bapa psikoanalisis, juga seorang Yahudi; begitu juga Karl Marx, Paul Samuelson dan Milton Friedman.

Selain mereka banyak lagi orang Yahudi yang hasil kebijaksanaan mereka berupaya menghasilkan keperluan untuk kita semua: Benjamin Rubin memperkenalkan jarum suntikan pelalian.

Johas Salk mereka vaksin polio yang pertama. Gertrude Elion mencipta ubat melawan leukemia. Baruch Blumberg mencipta vaksin Hepatitis B. Paul Ehrlich menemukan rawatan untuk siflis. Elie Metchnikoff menang Hadiah Nobel untuk penyakit berjangkit. Bernard Katz menang Hadiah Nobel kerana kajian mengenai transmisi neuromuskular.

Andrew Schally penerima Nobel dalam kajian endokrinologi (berkaitan sistem endokrin dan kencing manis). Aaron Beck menemui terapi kognitif (rawatan mental, kesugulan dan fobia).

Gregory Pincus membangunkan pil perancang keluarga yang pertama. George Wald menang Nobel bagi kajian mata manusia, Standley Cohen dianugerahi Hadiah Nobel dalam kajian embriologi (kajian janin dan perkembangannya). Willem Kolff mencipta mesin dialisis (mencuci) buah pinggang.

Sejak 105 tahun, 14 juta Yahudi menang 15 dozen Hadiah Nobel, sementara tiga dimenangi oleh 1.4 bilion umat Islam.

Stanley Mezor mencipta mikrocip pertama. Leo Szilards membangunkan reaktor rangkaian nuklear pertama; Peter Schultz (kabel gentian optik); Charles Adler (lampu isyarat); Benno Strauss (besi tahan karat - stainless steel); Isador Kisee (sistem suara di pawagam); Emile Berliner (mikrofon untuk telefon) dan Charles Ginsburg (alat pita rakaman).

Saudagar jenama terkaya dunia juga dikuasai Yahudi iaitu Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi's Jeans), Howard Schultz (Starbuck's), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskin & Robbins) dan Bill Rossenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, presiden universiti tersohor Yale Universiti ialah seorang Yahudi. Henry Kissinger, Joseph Lieberman dan Madeleine Albright (bekas-bekas Setiausaha Negara AS); Alan Greenspan (bekas pengerusi Rizab Persekutuan AS di bawah Reagan, Bush, Clinton dan Bush); Maxim Litvinov (bekas Menteri Luar Soviet Union); David Marshal (bekas Ketua Menteri pertama Singapura); Isaac Isaacs (bekas Gabenor Jeneral Australia); Benjamin Disraeli (negarawan dan penulis Britian); Yevgeny Primkov (bekas Perdana Menteri Rusia dan bekas jeneral KGB); Jorge Sampaio (bekas Presiden Portugal); Herb Gray (bekas Timbalan Perdana Menteri Kanada); Pierre Mendes (Perdana Menteri ke-143 Perancis); Michael Howard (bekas Setiausaha Negara British); Bruno Kreisky (bekas Canselor Austria) dan Robert Rubin (bekas Setiausaha Perbendaharaan AS).

Dalam dunia media, orang Yahudi yang terkemuka ialah Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times).

Dermawan dan penyangak mata wang, George Soros ialah Yahudi. Dia menderma AS$4 bilion untuk membantu ahli sains dan universiti serata dunia.

Walter Annenberg menderma untuk membina ratusan perpustakaan berjumlah AS$2 bilion.

Di Olimpik, Mark Spitz membolot tujuh pingat emas. Lenny Krayzelburg ialah pemegang tiga kali pingat emas Olimpik. Spitz Krayzelburg dan Boris Becker adalah Yahudi.

Tahukah anda bahawa pelakon pujaan Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk semuanya Yahudi?

Tambahan lagi, Hollywood sendiri diwujudkan oleh orang Yahudi. Antara pengarah dan penerbit, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1- 2-3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo's Nest), Douglas Fairbanks (The Thief Of Baghdad) and Ivan Reitman (Ghostbusters) - semuanya adalah Yahudi.

Mempengaruhi

Washington yang merupakan ibu negara Amerika Syarikat, mempunyai satu pertubuhan lobi yang amat berkuasa. Ia dikenali sebagai Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika Israel (AIPAC) yang berupaya mempengaruhi Kongres meluluskan resolusi memuji dan 'membuat apa saja' demi Israel.

Tahukah lagi bahawa William James Sidis dengan IQ 250-300 ialah manusia tercerdik. Dia ialah Yahudi.

Jadi, mengapa mereka ini terlalu berkuasa?

Jawapannya: Pendidikan, pelajaran, ilmu.

Mengapa umat Islam terlalu lemah?

Dianggarkan 1,476,233,470 Muslim di atas muka bumi Allah ini. Satu bilion di Asia, 400 juta di Afrika, 44 juta di Eropah dan enam juta di Amerika. Setiap lima insan manusia ialah Muslim. Setiap seorang Hindu ada dua orang Islam, setiap seorang Buddha ada dua orang Islam dan setiap seorang Yahudi ada beratus orang Islam. Mengapa orang Islam terlalu lemah?

Ini jawapannya: Terdapat 57 negara anggota OIC dan jika dicampur semua cuma ada kira-kira 500 buah universiti; atau sebuah universiti untuk setiap tiga juta orang Islam.

AS mempunyai 5,758 universiti dan India ada 8,407. Pada 2004, Shanghai Jiao Tong Universiti membuat kajian 'Kedudukan Akademik Universiti-universiti Dunia' - dan menakjubkan - tiada satu pun universiti-negara Islam yang berada di puncak 500.

Data yang dikumpul dari UNDP, tahap celik huruf di negara maju ialah hampir 90 peratus dan 15 negara itu mempunyai 100 peratus celik huruf. Negara majoriti penduduk Islam, purata kadar celik huruf ialah sekitar 40 peratus dan tiada negara yang mempunyai 100 peratus semuanya celik huruf.

Sekitar 98 peratus penduduk di negara maju menamatkan sekurang-kurang sekolah rendah, sementara hanya 50 peratus di negara majoriti Islam. Sekitar 40 peratus penduduk di negara maju memasuki universiti, sementara hanya 2 peratus di negara majoriti Islam.

Negara-negara majoriti Islam mempunyai 230 ahli sains bagi setiap (per) sejuta penduduk. Di AS 4,000 per sejuta, Jepun 5,000 per sejuta. Di seluruh negara Arab, penyelidik sepenuh masa ialah 35,000 dan hanya 50 juruteknik per sejuta (berbanding di negara maju 1,000 juruteknik per sejuta).

Negara Islam membelanjakan 0.2 peratus daripada KDNK untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) sebaliknya, di negara maju membelanjakan 5 peratus daripada KDNKnya.

Kesimpulan: Dunia Islam kurang keupayaan untuk menghasilkan ilmu pengetahuan.

Akhbar harian yang dibaca oleh setiap 1,000 orang dan jumlah judul buku yang dibaca oleh setiap sejuta orang adalah dua angka tunjuk bagi menentukan sama ada ilmu pengetahuan disalurkan ke dalam masyarakat.

Di Pakistan, hanya ada 23 akhbar harian per 1,000 rakyat Pakistan sementara nisbah di Singapura ialah 360. Di UK, jumlah judul buku per juta orang ialah 2,000 sementara di Mesir ialah 20.

Kesimpulan: Dunia Islam gagal menyalurkan ilmu pengetahuan.

Yang menariknya, jumlah terkumpul KDNK tahunan 57 buah negara ahli OIC ialah di bawah AS$2 trilion. Amerika sahaja, menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai AS$12 trilion, China AS$8 trilion, Jepun AS$3.8 trilion dan Jerman AS$2.4 trilion.

Pengeluar minyak yang kaya, Arab Saudi, UAE, Kuwait, Qatar secara rangkuman menghasilkan barangan dan perkhidmatan (rata-rata minyak) bernilai AS$500 bilion; Sepanyol sahaja menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai lebih AS$1 trilion, Poland AS$489 bilion dan Thailand AS$545 bilion.

Jadi, mengapa orang Islam tidak berkuasa dan orang Yahudi paling berkuasa?

Jawapannya ialah: Kurangnya ilmu. Kurangnya pendidikan dan kurangnya pelajaran.

Contohi sastera al Quran

AL-QURAN memang sepatutnya menjadi panduan utama kehidupan seorang muslim kerana ia lengkap dengan segala bidang ilmu termasuklah ilmu sastera. Keluasan dan kehebatan ilmu al-Quran ini terbukti dengan adanya karangan para sarjana dan pengkaji al-Quran yang tidak putus-putus sejak dulu hingga kini.

Selain Malik Bennabi dengan Fenomena al-Quran, ada juga Profesor Fazlur Rahman dengan Major Themes of the Quran, Syeikh Muhammad Amin al-Syanqiti mengarang Adwa' al- Bayan fi Iddah al-Quran bi al-Quran, Membumikan al-Quran: Fungsi Dan Peran Wahyu Dalam Kehidupan Masyarakat oleh Muhammad Quraish Shihab, Kunci Mengenal al-Quran oleh Zulkifli Mohd. Yusoff dan seorang sasterawan terkenal Malaysia, Malim Ghozali PK turut menghasilkan sebuah karya besar yang mengkaji al-Quran dari kacamata sains berjudul Kebenaran Mutlak: Memahami Kesempurnaan.

Manakala karya-karya klasik yang khusus membicarakan al-Quran telah begitu banyak dihasilkan oleh para ulama silam antaranya Al-Itqan fi Ulum al-Quran oleh Imam al-Sayuti, Tafsir al-Quran al-Azim karya Imam Ibn Kathir, Al-Kashsyaf dikarang oleh Imam al-Zamakhsyari, Imam Fakhruddin al-Razi menulis Mafatih al-Ghayb (Tafsir al-Kabir), Al-Jami' li Ahkam al-Quran dikarang oleh Imam al-Qurtubi, Imam al-Ghazali menulis Jawahir al-Quran, Ruh al-Ma'ani oleh Imam al-Alusi, Imam Ibn Atiyah mengarang Al-Muharrir al-Wajiz fi Tafsir Kitabullah al-Aziz dan banyak lagi.

Menurut Dr. Adnan Zarzur yang menganalisis karya Ibn Taimiyyah, walaupun hadis ini marfu' dan sanadnya adalah majhul (tidak dikenal) tetapi teksnya adalah elok dan maknanya pula adalah betul.

Seorang sarjana ulung Islam, Malik Bennabi menyebutkan dalam karya besarnya Fenomena Al-Quran tentang keluasan ilmu dan kepelbagaian tema di dalam al-Quran yang mencakupi pelbagai bidang dari sekecil-kecil perkara sehinggalah kepada yang sebesar-besarnya.

Dalam karya yang sama Malik Bennabi turut mengakui bahawa 'mukjizat' sastera (al-Quran) sebenarnya menawan cendekiawan sastera pada zamannya.

Dan salah satu ilmu yang dapat kita pelajari serta contohi daripada al-Quran ialah kehebatan dan keindahan kesusasteraannya. Kehebatan kesusasteraan al-Quran ini wajar dimanfaatkan oleh para penulis Islam yang menghasilkan karya sastera untuk menyampaikan dakwah kepada umat manusia. Yang pasti kisah dalam al-Quran sememangnya benar, merupakan sebaik-baik kisah dan ia paling berkesan. Perhatikan saja bagaimana baik dan indahnya kisah Nabi Yusuf a.s. dalam Surah Yusuf. Ketika mentafsirkan ayat 3 dalam Surah Yusuf yang bermaksud, "Kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan al-Quran ini kepadamu," Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin dalam Al-Usul fi al-Tafsir menyatakan bahawa ini kerana ianya mengandungi ketinggian dalam sastera dan intipati yang penuh sempurna.

????

Manakala dalam Surah Al-Kahfi pula kita dapat mempelajari satu sifat kesusasteraan al-Quran yang sangat penting iaitu ia tidak membicarakan sesuatu yang tidak penting, tidak ada faedah dan juga remeh-temeh. Ibn Taimiyyah menukilkan dalam Muqaddimah fi Usul al-Tafsir antara perkara yang tidak ada faedah itu ialah seperti nama pemuda ashab al-kahfi, warna anjing ashab al-kahfi dan juga jumlah bilangan mereka. Di negara manakah terletaknya gua ashab al-kahfi itu juga tidak diberitahu kerana ia termasuk dalam hal yang tidak penting dan tidak ada manfaat. Iktibar yang besar daripada kisah hebat dalam surah ini kepada para penulis ialah perlunya seorang penulis dan juga pengarang karya kreatif itu hanya menulis sesuatu yang penting dan bermanfaat sahaja dalam karya-karyanya. Janganlah dikotorkan karya kita dengan perkara merepek dan tidak memberi faedah kepada pembaca.

Tapi perkara yang penting dan mempunyai banyak faedah pula disebutkan dengan jelas dalam kisah ashab al-kahfi ini seperti bagaimana cara mereka tidur dan juga keadaan tidur mereka. Bagaimana cara Allah memelihara tidur mereka bagi membolehkan mereka kekal tidur selama lebih 300 tahun juga diperincikan dengan nyata.

Tempoh masa mereka tidur ini sangat penting bagi membuktikan kekuasaan Allah yang mampu melakukan segala-galanya termasuklah hal yang tidak pernah terlintas dalam akal fikiran manusia hinggakan mereka sendiri menyangka bahawa mereka hanya tidur sekadar sehari atau separuh hari sahaja. Ini tertera jelas dalam sebahagian ayat 15 surah tersebut, "Salah seorang di antaranya bertanya: Berapa lama kamu tidur? (sebahagian dari) mereka menjawab: Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari. (Sebahagian lagi dari) mereka berkata: Tuhan kamu lebih mengetahui tentang lamanya kamu tidur."

Kesusasteraan al-Quran juga menggunakan bahasa perumpamaan yang begitu indah dan mengagumkan untuk dijadikan iktibar kepada pembacanya. Renungkan saja bagaimana al-Quran menggunakan binatang sebagai objek perumpamaan bagi menerangkan sesuatu keadaan agar lebih difahami manusia. Binatang yang dijadikan alat perumpamaan itu antaranya ialah seperti anjing, lalat, labah-labah dan juga keldai. Lihat saja betapa benarnya perumpamaan al-Quran ini kerana memang kita tidak pernah menemukan sarang yang lebih reput daripada sarang labah-labah. Sebagai penulis yang mencontohi kesusasteraan al-Quran kita sewajarnya memikirkan perumpamaan yang cerdik dan membijaksanakan pembaca dalam karangan-karangan yang mahu kita hasilkan.

Antara ciri lain lagi bagi kesusasteraan al-Quran ialah gaya perulangannya yang berpatutan, bersesuaian dan mengasyikkan. Ada kisah yang disebut hanya sekali dalam al-Quran dan ada yang diulang beberapa kali dengan tidak membosankan kerana ia bersebab dan mempunyai alasan yang sangat wajar. Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin menghuraikan tentang perkara ini, "Terdapat kisah al-Quran yang disebut sekali sahaja seperti kisah Luqman dan Ashab al-Kahfi. Ada pula kisah yang berulang mengikut keperluan dan maslahah (manfaat). Kisah-kisah ini diulang dalam olahan yang berbeza-beza, ada yang panjang, pendek, keras, lembut dan menerangkan sudut-sudut yang tidak disentuh pada tempat lain." Syeikh Soleh turut menyenaraikan hikmah di sebalik perulangan kisah-kisah tersebut antaranya ialah untuk menerangkan betapa pentingnya kisah itu, menekankan kisah itu supaya kekal dalam sanubari manusia, mengambil kira zaman dan keadaan para pendengar, menjelaskan kesusasteraan al-Quran yang dapat menonjolkan kisah-kisah ini dalam dua bentuk yang lain mengikut keadaan dan menonjolkan ketepatan dan kebenaran al-Quran serta pengesahan bahawa ia datang daripada Allah apabila kisah-kisah ini berulang-ulang tanpa percanggahan.

Beberapa ciri penting kesusasteraan al-Quran ini sangat wajar untuk diteladani oleh setiap penulis Islam yang telah sedia mengakui kehebatan al-Quran itu sendiri. Kepada sasterawan Islam yang melupakan al-Quran sebagai asas penulisannya, kita wajar bertanya apakah ada karangan lain yang lebih baik daripada al-Quran untuk dijadikan dasar pedoman oleh seorang penulis Islam?

Letusan gunung berapi dasar laut

SAN FRANCISCO 18 Dis. - Saintis telah berjaya buat pertama kalinya merakamkan gunung berapi dasar laut yang sedang meletus dan memperlihatkan gelembung lahar meletus 1,200 meter di dasar Lautan Pasifik.

Sebuah robot menyelam digunakan untuk rakaman tersebut yang dibuat pada Mei lalu dalam satu ekspedisi dasar laut dekat Samoa dan video berdefinisi tinggi mengenainya ditayangkan di persidangan geofizik di San Francisco semalam.

Saintis berharap imej, data dan sampel yang diperoleh daripada misi itu akan memberi pengetahuan baru tentang bagaimana kerak bumi terbentuk.

Penyelidikan juga akan membantu menjelaskan bagaimana beberapa hidupan laut dapat hidup dalam persekitaran yang ekstrem dan cara bumi bertindak balas apabila plat tektonik bergeser.

"Oleh kerana tekanan air pada kedalaman itu menekan kekuatan letusan gunung berapi, kami dapat menggerakkan robot selaman beberapa meter daripada letusan yang sedang berlaku," kata pakar marin geologi dari Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Kebangsaan (NOAA), Bob Embley dalam satu kenyataan.

Letusan itu adalah menakjubkan di mana buih merah menyala lahar keluar dari gunung berapi bersama kepulan sulfur.

Lahar itu membeku serta-merta menjadi batu hitam yang jatuh kembali ke dasar laut. Robot itu berada di kawasan sekitar dan lengan robotiknya mengambil sampel lahar.

Saintis bumi dan lautan berkata, letusan itu buat kali pertama membuka peluang melihat sendiri bagaimana terbentuknya bahan yang dipanggil boninite, yang sebelum ini hanya ditemui dari sampel berusia sekurang-kurangnya sejuta tahun.

Dahulu lahar boninite ini hanya berada di gunung berapi mati dan penemuan ini membuatkan penyelidik berasa teruja.

Misi untuk merakamkan letusan gunung berapi bawah laut telah mengambil masa 25 tahun.

Walaupun 80 peratus aktiviti gunung berapi adalah di laut, saintis dari NOAA dan Yayasan Sains Kebangsaan tidak pernah melihat sendiri lebih dekat proses ini.

Ketua saintis dalam misi ini, Joseph Resing, tahun lalu mengesan bahan gunung berapi di perairan berhampiran gunung berapi West Mata, 225 kilometer dari barat daya Samoa. Mei lalu, penyelidik tiba di kawasan itu dengan robot mampu menyelam yang diberi nama Jason.

Saintis mendapati air berdekatan gunung berapi itu adalah lebih berasid daripada bateri namun udang dan mikrob mampu hidup, sekali gus membuka ruang kajian baru sama ada hidupan tersebut unik kepada persekitaran gunung berapi. - AP

Assabiah melulu membawa kezaliman

Apakah yang dimaksudkan dengan assabiah yang merupakan satu perkara yang dilarang oleh Islam? Adakah ia sebagaimana yang difaham daripada pemakaian biasa atau berlainan?

AHMAD HUSNI: Assabiah satu istilah Arab yang diambil dari kata akarnya asaba. Secara literaturnya, ia membawa maksud saudara atau keturunan keluarga dari sebelah bapa. Dinamakan sebegini kerana masing-masing memperkukuhkan kedudukan antara satu sama lain dalam keluarga. Jika dilihat daripada kerangka istilah assabiah bermaksud sokongan sesuatu pihak terhadap puak atau kumpulannya atau keluarganya tidak kira sama ada benar atau salah, ditindas atau menindas.

Penentuan terhadap kumpulan ini boleh berlaku dalam pelbagai ragam sama ada warna kulit, kecenderungan, pola pemikiran, tempat lahir, etnik, kewarganegaraan, mazhab mahupun minat.

Assabiah terhasil dari perasaan 'lebih daripada orang lain' atau takbur sehingga melihat orang yang tidak bersama kita sebagai lebih rendah martabat dan kedudukannya.

Wajah asalnya boleh dilihat menerusi perbualan iblis membantah arahan Allah tatkala diarah sujud (hormat) kepada Nabi Adam a.s dengan katanya: "Apakah aku perlu sujud kepadanya? Engkau jadikan aku daripada api sedangkan dia dijadikan daripada tanah."

Atas dasar inilah Islam memandang serius persoalan Assabiah yang membarahi umat sehingga mampu melumpuhkan kesatuan ummah dan mencacatkan perpaduan sehingga mengubah ukhuwah kepada permusuhan, kasih sayang kepada benci, hormat kepada khianat dan pelbagai bentuk keburukan yang mungkin terhasil.

Hasil daripada pemerhatian, boleh dikatakan pemahaman dan pemakaian terhadap istilah assabiah punya perbezaan, namun konteksnya hampir sama, menghampiri atau mungkin mempunyai ciri-ciri assabiah yang ditegah oleh Islam.

Apakah sifat-sifat assabiah?

AHMAD HUSNI: Sifat-sifat assabiah ini boleh kita fahami dalam memerhatikan kategorinya. Kategori pertama ialah assabiah berpuak / kabilah atau etnik juga dikenali sebagai kebangsaan. Ini adalah bentuk tertua dan terkuat dalam assabiah. Semakin rapat hubungan semakin kuat assabiah. Semakin jauh hubungan maka, makin lemah jiwa assabiah itu. Suku kaum, puak, etnik dan nasionalisme termasuk dalam kategori assabiah ini. Daripada inilah timbulnya slogan jahiliah yang menyebutkan 'bantulah saudaramu yang menindas atau ditindas'.

Kategori kedua pula ialah assabiah prinsip, mazhab atau pemahaman. Kumpulan ini adalah golongan yang sangat kuat berpegang kepada mazhab atau pandangan kumpulan masing-masing sehingga membawa kepada bentuk ketaksuban yang membahayakan. Pengikut dalam kumpulan ini sanggup mempertahankan prinsip dan pandangan sehingga mampu menolak pandangan lain yang juga punya kebenarannya.

Kategori ketiga pula ialah assabiah dari aspek benua. Fahaman ini terbentuk daripada kalangan individu yang tinggal dalam sesebuah benua. Kumpulan ini memikirkan bahawasanya mereka yang tinggal dalam benua yang sama adalah lebih eksklusif daripada yang tinggal di benua yang lain.

Penyakit ini merebak dalam kelompok umat Islam pasca kejatuhan Khalifah Uthmaniyyah. Pemikiran ini sebenarnya merupakan perancangan musuh-musuh Islam dan mereka berjaya menyuburkannya dalam jiwa umat Islam dengan cara yang begitu licik sehingga umat terjerat sendiri dalam perangkap yang dibina hasil sifat assabiah ini. Inilah juga yang mengakibatkan kejatuhan Andalusia suatu ketika dahulu.

Kategori terakhir ialah assabiah ialah perkauman (racism). Kumpulan ini terbentuk hasil persamaan warna kulit dan mereka yang berbeza warna kulit sudah tentu dipandang rendah dan hina. Alhamdulillah, senario assabiah ini tidak wujud dalam dunia Islam dan hanya berakar umbi di kalangan penduduk Barat. Orang berkulit hitam rasa ditindas dan dihina oleh orang yang berkulit putih. Banyak penumpahan darah dan kezaliman berlaku dan akhirnya mengakibatkan keruntuhan hidup bermasyarakat yang serius.

Adakah membantu kaum seperti memberi kelebihan kepada orang Melayu dalam DEB dan kini Dasar Pembangunan Nasional tergolong dalam assabiah?

AHMAD HUSNI: Isu ini adalah melibatkan hak Bumiputera dan golongan asal penduduk sesuatu negara. DEB merupakan perancangan pihak pemerintah untuk membantu meningkatkan ekonomi masyarakat. Walaupun ia memihak kepada suatu kaum sahaja, dalam masa yang sama nasib kaum lain juga tidak dilupakan menerusi perancangan ekonomi yang berbeza. Bagi saya ini tidak termasuk dalam kategori assabiah, wallahu a'alam.

Rasulullah SAW pernah ditanya oleh Wathilah bin al-Asqa': "Wahai Rasulullah! Apakah kecintaan kami kepada kaum itu dikatakan al-assabiah? Sabda Baginda: Tidak, sebaliknya assabiah itu ialah apabila kamu menolong kaummu atas kezaliman." (riwayat Abu Daud). Apakah huraian lanjut hadis ini?

AHMAD HUSNI: Hadis ini merupakan hadis yang jelas tentang sifat utama yang dibawa oleh assabiah itu sendiri. Ia sangat berkait rapat dengan kezaliman. Jiwa assabiah akan membutakan penilaian yang adil dan menjejaskan tindakan yang terhasil daripada pengamatan yang telah dikaburi oleh kabus assabiah. Akibatnya sesuatu kezaliman yang perlu ditegah dan dicegah sudah tidak lagi diperlakukan sedemikian.

Alasannya ialah tidak mengapa kerana ia dilakukan oleh kaum sendiri atau kumpulan yang tertentu. Yang hak perlu ditegakkan yang zalim perlu ditundukkan. Itulah Islam. Namun hadis ini juga menganjurkan kecintaan kepada kaum yang diasaskan kepada kebenaran dan bukan kecintaan membuta tuli sehingga membawa kepada bahaya assabiah.

Apakah jaminan bahawa keadilan dalam Islam itu tertegak walaupun dalam kes melibatkan suku kaum? (dengan merujuk surah al-Maidah ayat 8).

AHMAD HUSNI: Allah SWT berfirman dalam surah al-Maidah ayat 8: Wahai orang-orang yang beriman. Hendaklah kamu sentiasa menjadi orang-orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah. Janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah sesungguhnya itu lebih dekat kepada takwa. Bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah mengetahui setiap perkara yang kamu lakukan.

Ayat ini jelas menyatakan pendirian Islam terhadap berlaku adil dan jaminan bahawasanya keadilan pasti akan tertegak dengan mendahului yang hak mahupun kepada musuh sendiri. Prinsip ini jelas dapat dilihat menerusi perlakuan Rasulullah SAW dan tindakan Baginda SAW menegakkan keadilan walaupun tatkala melibatkan musuh terutama dalam medan peperangan.

Ibnu Kathir menjelaskan ayat ini dalam tafsirnya meriwayatkan satu hadis daripada Nu'man bin Basyir mengenai hadiah pemberian bapanya sehingga ibunya 'Amrah binti Rawahah mencadangkan agar dipersaksikan pemberian itu di hadapan Rasulullah SAW dan setelah itu Baginda bersabda kepada ayahanda Nu'man: "Apakah setiap anakmu diberikan hadiah sedemikian? Jawabnya : "Tidak" Maka Nabi lantas bersabda : "Bertakwalah kamu kepada Allah dan berbuat adil terhadap anak-anakmu. Sesungguhnya aku tidak akan menjadi saksi kepada ketidakadilan."

Mengenai berlaku adil walaupun dalam hal melibatkan keluarga sendiri pula, jelas pendirian Nabi SAW ketika menghakimi pertanyaan tentang Fatimah al-Makhzumiyyah yang mencuri apakah harus dipotong tangannya. Maka jawab Baginda SAW: Demi Allah! Jikalau yang mencuri itu Fatimah binti Muhammad sekalipun, nescaya akan ku potong tangannya! (riwayat Bukhari dan Muslim).

Rangka manusia purba


WASHINGTON 18 Dis. - Penemuan satu rangka berusia 4.4 juta tahun yang juga nenek moyang keturunan manusia, merupakan kejayaan saintifik terhebat bagi tahun ini, menurut jurnal berprestij, Science semalam.

Fosil tersebut yang dinamakan Ardi, mengungguli senarai 10 kemajuan saintifik terhebat tahun ini, yang turut merangkumi penemuan air di bulan dan penggunaan kepingan atom karbon paling nipis dalam eksperimen peralatan elektronik.

Ardi atau Ardipithecus ramidus merupakan bahan kajian yang diperiksa dengan cermat dan teliti oleh sekumpulan ahli antropologi selama 15 tahun, yang menyifatkan penemuan di Ethiopia itu menyediakan satu gambaran yang tidak diceritakan berhubung perkembangan manusia.

Pada usia 1.2 juta tahun lebih tua daripada Lucy, nenek moyang manusia tertua yang ditemui sebelum ini, Ardi membantu menghapuskan mitos popular tentang persamaan langsung antara manusia dengan beruk moden.

Kebanyakan ciri-ciri yang ditemui pada tengkorak, gigi, tulang pelvis, tangan dan kaki Ardi menunjukkan beruk Afrika itu telah berkembang dengan pesat selain berkongsi keturunan nenek moyang yang sama dengan manusia.

Ia turut menghentikan harapan untuk menemui kaitan yang hilang antara manusia dengan beruk moden.

"(Ardi mengubah cara kita berfikir tentang perkembangan manusia,'' kata Bruce Alberts, editor jurnal Science.

Antara perkembangan lain yang disenaraikan jurnal tersebut adalah penemuan bintang-bintang 'pulsar' oleh teleskop Fermi milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) termasuk satu yang terletak 4,600 tahun cahaya daripada bumi.

Bidang astrofizik menyaksikan dua lagi penemuan yang disenaraikan dalam jurnal Sains termasuk penemuan ais batu oleh NASA di bulan.

NASA turut dipuji jurnal Science ekoran kejayaan membaik pulih teleskop angkasa lepas Hubble, yang berperanan menyediakan imej alam semesta. - AFP

Menjadi Pemimpin Yang "Menjadi"

Konflik dalam kalangan pemimpin merupakan perkara biasa, bukan sahaja di Malaysia , malah di banyak negara dan empayar sepanjang zaman. Namun, cara dan suasana konflik tersebut diselesaikan adalah yang lazimnya menarik perhatian.

Cara dan suasana konflik juga berbeza diantara satu sama lain. Agak mengecewakan apabila konflik sebegini biasanya berjaya diselesaikan dengan lebih baik dalam kalangan pemimpin bukan Islam berbanding pemimpin Islam itu sendiri. Walhal, panduan dari AlQuran dan Hadis sudah berada di tangan mereka untuk bertindak sebagai pemimpin yang benar-benar ‘menjadi’.

Sebenarnya terdapat beberapa item yang memungkinkan pemimpin itu untuk benar-benar ‘menjadi’ dan orang yang dipimpin menerima nikmat kepemimpinan. Bukan hany
a terpimpin dengan selamat di dunia, malah juga di akhirat nanti. Sepertimana pesan seorang guru kepada anak muridnya ; ["Pemimpin yang baik,mampu menjadikan orang yang dipimpinnya sebagus atau lebih bagus dari ia"]

Item pertama pemimpin ialah iman.


Secara ringkas, iman itu ada tiga implikasi, iaitu ‘imun’, ‘aman’ dan ‘amin’.

Imun maknanya kebal daripada maksiat serta kebal daripada sogokan dan pujukan.

Aman maknanya dia berasa aman bila bersama Allah, malah d
i depan orang dia baik, di belakang orang pun dia tetap baik.

Amin pula maknanya orang yang boleh dipercayai. Apabila sudah dipercayai barulah layak menerima amanah.

Item kedua ialah ilmu kepemimpinan.

Kepemimpinan bukannya secara spontan atau pakai tangkap muat sahaja, sebaliknya mesti ada ilmu. Apabila kepemimpinan itu ialah cara menggunakan pengaruh untuk mempengaruhi pengikut mencapai matlamat yang digarap, maka, jika tidak ada ilmu berkaitan kepemimpinan, nanti kita pula yang dipimpin oleh mereka.

Item ketiga ialah ’kepimpinan diri’.


Bagaimana kita boleh memimpin orang lain kalau diri kita tidak terpimpin? Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud ; [“Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan diminta bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin”].

Hal ini termasuklah dalam hal memimpin diri sendiri. Maknanya, pemimpin tidak cepat melemparkan tanggungjawabnya kepada orang lain, tidak cepat terpengaruh dengan khabar yang tidak pasti. Jika dia melakukan kesilapan, diri sendiri menanggung risiko, bukan menyalahkan orang lain demi keselamatan diri.

Item keempat ialah ‘kemahiran komunikasi’.

Kerenah orang-orang yang dipimpin mampu ditangani dengan kemahiran komunikasi yang ada. Antaranya ialah, bercakap dengan terang jelas dan nyata serta mudah difahami oleh mereka. Seterusnya, setiap pemimpin perlu berusaha menjadikan dirinya mudah untuk didampingi, tidak ada tembok pemisah atau terlalu protokol.

Pemimpin juga perlu ikhlas kerana walaupun ikhlas adalah perkara abstrak namun, ia boleh dirasai dengan mata hati. Tindakan juga merupakan suatu cara komunikasi yang efektif berbanding banyak berkata-kata.

Allah memberikan kita dua telinga supaya kita banyak mendengar, Allah memberikan kita dua mata supaya kita banyak melihat dan mengamatinya, kemudian bertindak berasaskan pendengaran dan pemerhatian.

Item-item lain bagi seorang pemimpin yang benar-benar ‘menjadi’ juga ialah apabila sekiranya di sekelilingnya terdapat perkara menyalahi kebenaran, dengan kuasanya dia akan meluruskannya.

Selain itu, mereka juga sentiasa membesarkan Allah dalam setiap hal, memastikan hati dan penampilan luaran sentiasa bersih, serta lebih banyak memberi dengan ikhlas berbanding memberi kerana ingin mendapat lebih banyak. Insha-Allah dengan item-item ini, walau apa-apa sahaja konflik yang melanda kelak, pasti akan mampu diselesaikan dengan lebih baik oleh mana-mana pemimpin Islam. Wallahu’alam.



Thursday, December 17, 2009

CoUpLe IsLaMiC????

Renungan semua!!!

Bismillahirrahmaani rrahiim


Panahan iblis itu berbisa

Getar jiwa, cairnya nafsu

Dangkal akal menerima

Iman yang teguh hilang pasaknya

Lupakah kita pada kemurkaan Allah

Lupakah kita pada janji azab-Nya

Aduh, panasnya neraka!

Tersiat-siat kulit lapisan demi lapisan

Rentung hati yang dahulunya berselubung dosa

Sia-sia tangis jeritan

Pada hari yang mana tampak yang hak

Luluh yang batil

Bagaimana mungkin engkau menampung

Dosa yang menggunung

Oleh amal seberat zarah

Apa yang dikejarmu?

Nikmat dunia yang meruntun nafsu

Sedang ajal menanti di hadapan

Sehingga nyawa di hujung tenggorokan

Saat rahmat Tuhan menjengah

Kenapa ditolak keras.

Bangunlah dari mimpimu

Bersedialah untuk rehat yang abadi



Wallahu a'alam

Tuesday, December 15, 2009

Rintihan hatiku.....

Assalamualaikum...
hari ini kak anis hamizah datang ke rumah ana,
dia datang hendak bagi buku-buku sahabat ana yang telah kak anis pinjam sebelum cuti sekolah...
pukul 11.00 pagi ana berjumpa dengan kak anis dekat library depan rumah ana...
banyak giler buku kak anis bawa,kesian la plak ana kat kak anis...
dia kta nak pergi ke rumah ana....so,ana bawa la dia nie pergi ke rumah ana...
sepanjang perjalanan ke rumah ana,kak anis cerita kat ana macam2....
tiba2...kak anis bagi tau kat ana satu berita yang sungguh menyedihkan ana...
kak anis akan meninggalkan maktab mahumd alor setar....
ana x tau nak kata apa....senyap...
kak anis nie merupakan ketua pengawas puteri bagi sesi 2010/2011....
ana sedih la...ingatkan kak anis bleh join tamrin pengawas hujung bulan nie...
tapi kak anis bagi tau kat ana dia x bleh nk join ana dan sahabat2 ana...
dia t'paksa daftar kat Darul Quran 20/12/2009 nie...
sedihnya....t'paksa melepaskan kak kesayangan ana nie...
sepanjang taun nie,ana paling rapat sekali ngan kak anis...
kak anis nie naqibah usrah ana,lepas tu merupakan timbalan ketua pengawas 2...
sepanjang ana menjalankan tugas ana sebagai pengawas,kak anis banyak tolong ana...
satu lagi,kak ummi hajar pun nak keluar gak!dia pun dapat Darul Quran gak....
ha!!!!kak ummi hajar!!!ana x mampu la nak hadapi disiplin pelajar taun depan...
tentu banyak cabaran yang terpaksa ana tempuh...dah la taun depan nak ambil SPM...
kalau kak ummi hajar ada bleh la tolong ana....kak ummi nie taun depan EXCO Disiplin dan Sahsiah...dan ana Timbalan EXCO Disiplin dan Sahsiah...kalau kak ummi hajar keluar,taun depan ana kena pegang EXCO Disiplin la...ana takut ana x mampu la...
bukan jawatan pengawas je yang ana pegang....
taun depan ana Pengerusi PBSM....macam mna ana nak control nie...
Badan Bahasa dan Persuratan pun ana dengar daripada kak2 form 5,depa kata taun depan ana naik jadi Pengerusi gak....aduh!!!Kelab Kamera dan Tayangan ana x tau lagi...
ana takut macam mna ana pegang jawatan Pengerusi gak???kak2 form 5 semuanya menaruh harapan dekat ana,bahkan guru2 kelab pun harap ana jadi Pengerusi...tapi,ana x bg keputusan lagi...ana pening la....nasib baik ana hanya AJK Pembimbing Rakan Sebaya...x la tambah lagi kepeningan ana nie...

ana takut la...klau ana sibuk ngan Badan/Persatuan,ana takut pelajaran ana terganggu plak...\
dah la taun depan nak SPM!!!!!!klau ana gagal SPM,ana x tau nak kata apa....mesti mak ayah ana sedih....

YA ALLAH!!!!
Bantulah hambamu ini menghadapi semua ujian mu ini...
Hambamu yakin,
ALLAH tidak akan menguji hambanya,jika dia tahu hambanya tidak mampu menghadapinya...
segala ujian ini mesti ada hikmahnya.....

AMIN....

Sunday, December 13, 2009

Aku Tinggalkan Dia Demi Allah

Dengan nama Allah
Sebaik-baik Pemberi Ganjaran

...

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan di tanganmu
Tetapi di tanganNya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu

Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku
Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu

Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita

Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar

"i've leave him for the sake of Allah"

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti

Dan sesungguhnya hari kemudian
itu lebih baik bagimu
daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu
pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Ad dhuha: 4 & 5]

Untuk itu
Aku tinggalkan dirimu padaNya

Sesungguhnya
aku bertawakkal
kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata
melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.
(Allah Maha Adil)
[Hud: 56]

usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar dia tercipta untukmu
tiada apa yang dapat menghalangnya
sebelum saat itu tiba
berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap


Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)
[An Nur: 26]

Beruntunglah kamu !
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu sayang
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[ As Syams: 8-10]

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka
dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Fussilat:30]




Dan tika kamu merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNya
Allah itu dekat
yakin pasti

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
[Fussilat:36]





Sayang,

kamu intan terpilih
jagalah kilauanmu sayang
jangan biarkan sang kumbang merosakkannya sebelum yang halal tiba
aku mendoakanmu
sentiasa

Saturday, December 12, 2009

Anak Muda, Apa Prinsip Mu?

(Gambar hiasan)

“Dahulu, boleh dikatakan saya tidak punya prinsip hidup yang jelas. Kini berbeza”, tersenyum saya membuat pernyataan. Sekadar rasa puas dan bahagia. Walaupun belum sempurna, sekurang-kurangnya, diri ini berubah dalam satu hal selepas lima tahun.

Hanya kami berdua di dalam bilik mesyuarat. Borak-borak sambil menantikan yang lain tiba.

“Jadi, apa prinsip hidup kamu sekarang?”, soalnya.

“Wah, bijak! Selalunya, wanita lebih gemar menyambung perbualan dengan bercerita tentang dirinya”, spontan pujian diberikan. Inilah sikapnya yang menyenangkan saya. Sekalipun orangnya pendiam, tetapi bijak memilih kata-kata. Bijak pula menyampaikannya. Paling terkesan, beliau berkata-kata apabila perlu sahaja. Inspirasi ku!

Wanita, lazimnya apabila berbicara, masing-masing berebut untuk menceritakan kisah diri sendiri. Jarang mendengar, apatah lagi bertanya untuk memahami. Apabila lebih daripada dua orang wanita duduk berbicara, kadangkala sukar untuk menentukan siapa yang mendengar siapa. Semuanya membuka mulut bercerita!

“Sememangnya saya belum sempurna. Jauh dari kesempurnaan. Cumanya, saya mendapati diri ini sudah mengamalkan beberapa prinsip dengan baik. Sudah menjadi habit kata orang”, saya mengambil masa untuk menyusun ayat. Itulah pertama kali saya ditanya tentang prinsip hidup secara khusus.


“Baiklah, prinsip pertama, saya perlu hidup untuk memberi sebanyak-banyaknya”, terasa yakin tatkala melafazkan. Inilah antara perkara yang saya telah dan sedang usahakan, sehinggakan wujud perasaan tidak senang jika berdiam diri tidak melakukan manfaat buat orang lain.

“Prinsip kedua pula, jangan terlalu cepat menyatakan `tidak` andai ada orang meminta tolong. Cuba sedaya upaya untuk membantu. Andai diri dimanipulasi, serahkan pada Allah”, saya menambah.

“Apa pendapat kamu andai saya nyatakan prinsip hidup saya ialah Islam?”, soalnya lagi. Soalan yang bijak.

“Benar.........tetapi terlalu umum”.

Islam Di Luar Negara

“Kamu perlu punya prinsip apabila belajar di luar negara kelak. Kemudian, berpegang teguhlah pada prinsip tersebut”. Begitulah lebih kurang kata-kata Dr. Hamdi semasa program persediaan kali kedua yang saya hadiri.

“Semasa di sana, salah satu prinsip yang saya pegang ialah tidak akan ponteng kelas. Sesibuk mana pun, selewat mana pun, saya tetap akan hadir”, tegasnya lagi semasa berceramah. Seperti selalu, Dr. Hamdi bercerita, jauh untuk membangga diri, sekadar pengalaman untuk dikongsi.

Kata-kata beliau menarik perhatian saya. Tentang prinsip. Ketika itu, pelbagai persoalan timbul dibenak fikiran. Persoalan yang tidak saya lontarkan. Persoalan yang tersimpan. Entahlah, tidak tahu bagaimana untuk menghuraikannya menjadi soalan. Saya gemar mendengar dan menjadi peserta yang pendiam ketika ceramah (alasan). Kini, saya memahami, persoalan ini terjawab apabila saya melaluinya sendiri.

Ketika beliau menyatakan kami perlu punya prinsip serta berpegang teguh dengannya semasa di luar negara, hati saya tertanya-tanya, apakah tidak cukup dengan Islam yang dianut sebagai agama?

Ketika beliau memberikan contoh prinsip tidak memonteng kelas, saya kehairanan, apakah sukar untuk memenuhi jadual kedatangan?

Elok kiranya saya menghuraikan persoalan kedua terlebih dahulu.

Berdasarkan pengalaman peribadi di luar negara, ternyata untuk istiqamah ke kelas memerlukan azam yang tinggi. Pertamanya ialah cabaran cuaca ketika musim sejuk. Ramai yang merasakan lebih selesa untuk tetap di rumah daripada berjalan meredah kesejukan untuk ke kuliah selama dua jam semata-mata. Lebih enak membaca nota diatas katil berselubung selimut. Kurang sedikit rasa bersalah! Lebih mencabar lagi apabila berseorangan ke sana ke sini. Satu-satunya pelajar Malaysia di kuliah.

Selain itu, kedatangan ke kuliah tidak dicatatkan. Kehidupan di universiti tidak seperti di sekolah menengah. Tiada siapa yang akan mengawas melainkan diri sendiri. Buat para pelajar yang aktif dengan aktiviti dakwah pula, kadangkala tersilap meletakkan keutamaan antara kelas dan aktiviti luar.

Paling menyedihkan ialah alasan tidak ke kelas kerana tidak memahami apa yang dinyatakan semasa kuliah kerana accent English yang sukar difahami. Sekalipun hakikatnya memang wujud kuliah yang bosan, sukar difahami dan bermacam-macam lagi, apakah wajar?

Justeru, bukan calang-calang pelajar, berjaya hadir ke semua kelas melainkan alasan yang cukup konkrit. MasyaAllah, hebat!

Islam Pada Prinsip atau Nama?

“Andai ke luar negara membawa Islam hanya sebagai nama agama, sukar...”. Begitulah lebih kurang perkongsian saya dengan seorang pelajar yang bakal ke luar negara pula.

“Islam hanya pada nama? Apakah selama ini saya tidak mengamalkan Islam yang sebenar?”, soalnya pantas. Sedikit provokatif. I like! Asalkan berlapang dada. Sedikit desakan, baik untuk mencambahkan pemikiran.

“Kita dilahirkan sebagai Islam. Membesar dalam masyarakat Islam. Kadangkala, apa yang diamalkan atas nama Islam telah menjadi rutin. Menjadi budaya ataupun adat kebiasaan”, saya cuba menghuraikan.

“Apa bezanya ketika di luar negara kelak?”, soalnya bijak. Tanda beliau mendengar dan berfikir. Amaran baik agar saya pula tidak syok sendiri `berceramah`.

“Ketika di luar negara, amalan Islam yang biasa-biasa akan jadi `luar biasa`. Sebagai contoh, di Malaysia, kita sememangnya menunaikan solat fardu lima waktu. Cumanya, ketika di luar negara, prinsip untuk tidak meninggalkan solat akan diuji. Solat secara `luar biasa`”.

“Maksud akak?”

“Begini. Ketika di luar negara, setiap pagi sebelum keluar dari rumah, kita perlu mengambil tahu ataupun mencatat waktu solat kerana perbezaan waktu cukup besar antara satu hari dengan hari yang lain. Tiada Azan yang akan berkumandang. Selain itu, boleh terjadi, waktu solat adalah di tengah-tengah waktu kuliah’, saya menerangkan situasi.

“Selain soal waktu, pakaian, wudhu` serta tempat solat juga perlu difikirkan. Masjid amat jarang didapati di bandar. Di universiti memanglah ada. Cuma masalah jarak dan masa”. Dirinya mengangguk-angguk. Seakan-akan dapat membayangkan keadaan Muslim sebagai kumpulan minoriti.

“Justeru, ketika keluar rumah, minda sudah tersedia untuk berpakaian menutup aurat dengan sempurna. Pakaian inilah yang akan dibawa terus untuk bersolat. Terutama sekali buat akak yang malas membawa set telekung."

"Diri pula akan dipastikan sudah berwudhu dengan sempurna dan mengenakan khuf sebelum meninggalkan rumah. Botol kecil berisi air akan sentiasa dibawa di dalam beg sebagai persediaan andai wudhu terbatal. Penyelamat apabila berhadapan situasi sukar mencari air (selain tayamum). Terakhir sekali ialah memilih tempat untuk bersolat berbekalkan kompas penunjuk arah kiblat di tangan. Samada di tempat tertutup atau terbuka. Samada di fitting room ataupun di tempat meletakkan kereta!”, saya menyimpulkan contoh.

“Andai suasana yang cukup selesa di sini pun, ramai yang mengabaikan solat, apatah lagi di sana. Menuntut solat yang `luar biasa`! Hanya yang punya prinsip serta berpegang teguh dengannya akan berjaya”. Bersemangat dia menyatakan. Menunjukkan dirinya memahami tentang isu utama yang dibincangkan, tentang prinsip, bukannya kaedah solat.

“Benar sekali. Bahkan, kita akan berfikir kembali mengapa kita bersolat. Selalu sahaja soalan-soalan diajukan oleh teman-teman sekuliah yang berminat untuk mengetahui tentang Islam. Lebih penting lagi, kita akan menyoal diri sendiri. Mengapa aku bersolat selama ini?”, saya menambah. Sekadar mengaitkan bagaimana seseorang yang jelas dengan prinsip beragama menjauhkan diri daripada gejala rutin dan budaya.

“Rupanya selama ini saya sibukkan diri dengan perkara yang remeh-temeh dalam persediaan ke luar negara. Soal cuaca, pakaian musim sejuk, rempah ratus. Sedangkan soal mempunyai prinsip serta berpegang teguh dengannya ketika di luar negara kelak tidak pernah saya fikirkan”, ujarnya lemah.

“Sekurang-kurangnya masih sempat. Perkara remeh-temeh perlu diambil tahu dan diuruskan juga, cumanya, jangan sampai terlupa yang lebih utama. It is better late than never!” kata-kata positif daripada saya.

Saya juga pernah berada ditempatnya. Anak muda yang mencari-cari sebelum terbang ke oversea. Sebelum terbang tinggi!

Berpegang teguh dengan prinsip melalui perbuatan. Kelak, prinsip akan berbicara.

Ketaatan Uwais al-Qarni

Nabi berpesan kepada Umar dan Ali :

“ Akan lahir di kalangan Tabiin seorang insan yang doanya sangat makbul. Namanya Uwais al-Qarni dan dia akan lahir di zaman kamu. ”

Kita telah mengenali siapa dia Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali iaitu orang-orang yang telah disenaraikan sebagai “ al-Mubasyirun bil Jannah ” iaitu mereka sudah dijamin masuk syurga. Nabi seterusnya berkata kepada Umar dan Ali :

“ Di zaman kamu nanti akan lahir seorang insan yang doanya sangat makbul. Kamu berdua pergilah cari dia. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dibesarkan di Yaman. Dia akan muncul di zaman kamu, carilah dia. Kalau berjumpa dengan dia minta tolong dia berdoa untuk kamu berdua.”

Umar dan Ali bertanya kepada Nabi s.a.w. soalan yang sama iaitu :

“ Apakah yang patut saya minta daripada Uwais al-Qarni, Ya Rasulullah? "

Nabi menjawab :

“ Kamu minta kepadanya supaya dia berdoa kepada Allah agar Allah ampunkan dosa-dosa kalian."

Banyak peristiwa sahabat yang berjumpa dengan Nabi s.a.w. , minta sesuatu yang baik kepada mereka, Nabi s.a.w. menjawab :

“ Pohonlah al-Maghfirah daripada Allah swt. ”

Maka topik al-Maghfirah (keampunan) ini menjadi topik yang begitu dicari, yang begitu relevan, hatta kepada orang yang telah disenaraikan sebagai ahli syurga. Kalau secara logiknya, ahli syurga seolah tidak perlu kepada pengampunan dosa daripada Allah s.w.t. kerana mereka sudah dijamin masuk syurga, namun tidak, Nabi s.a.w. masih menekankan supaya meminta Allah untuk mengampunkan dosa.

Memang benarlah firasat seorang Nabi, Uwais al-Qarni telah muncul di zaman Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali. Mereka memang menunggu dan mencari kabilah-kabilah yang datang dari arah Yaman ke Madinah, akhirnya bertemu mereka dengan Uwais al-Qarni. Dengan pandangan mata kasar, tidak mungkin dia orang yang Nabi s.a.w. maksudkan. Kerana orang itu pada pandangan insan-insan biasa atau orang-orang yang datang bersama dengannya bersama kabilah menganggapkan dia seorang yang kurang berakal.

Siapakah Uwais Al-Qarni?

Asalnya berpenyakit sopak, badannya putih, putih penyakit yang tidak digemari. Walaupun dia seorang berpenyakit sopak tetapi dia seorang yang soleh, terlalu mengambil berat tentang ibunya yang uzur dan lumpuh. Dia telah begitu tekun untuk mendapatkan keredhaan ibunya. Bapa dia meninggal dunia ketika dia masih kecil lagi. Dia sopak sejak dilahirkan dan ibunya menjaga dia sampai dia dewasa.

Suatu hari ibunya memberitahu kepada Uwais bahawa dia ingin sangat untuk pergi mengerjakan haji. Dia menyuruh Uwais supaya mengikhtiarkan dan mengusahakan agar dia dapat dibawa ke Mekah untuk menunaikan haji. Sebagai seorang yang miskin, Uwais tidak berdaya untuk mencari perbelanjaan untuk ibunya kerana pada zaman itu kebanyakan orang untuk pergi haji dari Yaman ke Mekah mereka menyediakan beberapa ekor unta yang dipasang di atasnya “ Haudat ”. Haudat ini seperti rumah kecil yang diletakkan di atas unta untuk melindungi panas matahari dan hujan, selesa dan perbelanjaannya mahal. Uwais tidak mampu untuk menyediakan yang demikian, unta pun dia tidak ada, nak sewa pun tidak mampu.

Ibu Uwais semakin uzur hari demi hari dan berkata kepada anaknya pada suatu hari :

“ Anakku, mungkin ibu dah tak lama lagi akan bersama dengan kamu, ikhtiarkanlah agar ibu dapat mengerjakan haji. ”

Uwais mendapat suatu ilham. Dia membeli seekor anak lembu yang baru lahir dan sudah habis menyusu. Dia membuat sebuah rumah kecil (pondok) di atas sebuah “Tilal” iaitu sebuah tanah tinggi (rumah untuk lembu itu di atas bukit). Apa yang dia lakukan, pada petang hari dia dukung anak lembu untuk naik ke atas “Tilal”. Pagi esoknya dia dukung lembu itu turun dari “Tilal” untuk diberi makan. Itulah yang dilakukannya setiap hari. Ada ketikanya dia mendukung lembu itu mengelilingi bukit tempat dia beri lembu itu makan. Perbuatan yang dilakukannya ini menyebabkan orang kata dirinya gila.

Memang pelik, membuatkan rumah untuk lembu di atas bukit, kemudian setiap hari mengusung lembu, petang bawa naik, pagi bawa turun bukit. Namun sebenarnya jika dilihat di sebaliknya, Uwais seorang yang bijak. Lembu yang asalnya hanya 20kg, selepas enam bulan lembu itu sudah menjadi 100kg. Otot-otot tangan dan badan Uwais pula menjadi kuat hinggakan dengan mudah mengangkat lembu seberat 100kg turun dan naik bukit setiap hari.

Selepas lapan bulan, telah sampai musim haji, rupa-rupanya perbuatannya itu adalah satu persediaan untuk dia membawa ibunya mengerjakan haji. Dia telah memangku ibunya dari Yaman sampai ke Mekkah dengan kedua tangannya. Di belakangnya dia meletakkan barang-barang keperluan seperti air, roti dan sebagainya. Lembu yang beratnya 100kg boleh didukung dan dipangku inikan pula ibunya yang berat sekitar 50kg. Dia membawa (mendukung dan memangku) ibunya dengan kedua tangannya dari Yaman ke Mekah, mengerjakan Tawaf, Saie dan di Padang Arafah dengan senang sahaja. Dan dia juga memangku ibunya dengan kedua tangannya pulang semula ke Yaman dari Mekah.



Setelah pulang semula ke Yaman, ibunya bertanya :

“ Uwais, apa yang kamu doa sepanjang kamu berada di Mekah? ”

Uwais menjawab :

“ Saya berdoa minta supaya Allah mengampunkan semua dosa-dosa ibu”.

Ibunya bertanya lagi :

“ Bagaimana pula dengan dosa kamu? ”

Uwais menjawab :

“ Dengan terampun dosa ibu, ibu akan masuk syurga, cukuplah ibu redha dengan saya maka saya juga masuk syurga. "

Ibunya berkata lagi :

“Ibu nak supaya engkau berdoa agar Allah hilangkan sakit putih (sopak) kamu ini. "

Uwais berkata :

“ Saya keberatan untuk berdoa kerana ini Allah yang jadikan. Kalau tidak redha dengan kejadian Allah, macam saya tidak bersyukur dengan Allah Ta’ala. "

Ibunya menambah :

“ Kalau nak masuk syurga, kena taat kepada perintah ibu, ibu perintahkan engkau berdoa. "

Akhirnya Uwais tidak ada pilihan melainkan mengangkat tangan dan berdoa. Uwais berdoa seperti yang ibunya minta supaya Allah sembuhkan putih yang luar biasa (sopak) yang dihidapinya itu. Namun kerana dia takut masih ada dosa pada dirinya dia berdoa :

“ Tolonglah Ya Allah! Kerana ibuku, aku berdoa hilangkan yang putih pada badanku ini melainkan tinggalkan sedikit. ”

Allah s.w.t. menyembuhkan serta merta, hilang putih sopak di seluruh badannya kecuali tinggal satu tompok sebesar duit syiling di tengkuknya. Tanda tompok putih kekal pada Uwais kerana permintaannya, kerana ini (sopak) adalah anugerah, maka inilah tanda pengenalan yang disebut Nabi s.a.w. kepada Umar dan Ali.

" Tandanya kamu nampak di belakangnya ada satu bulatan putih, bulatan sopak. Kalau berjumpa dengan tanda itu dialah Uwais al-Qarni. "

Tidak lama kemudian, ibunya telah meninggal dunia. Dia telah menunaikan kesemua permintaan ibunya. Selepas itu dia telah menjadi orang yang paling tinggi martabatnya di sisi Allah. Sayyidina Umar dan Sayidina Ali dapat berjumpa dengan Uwais dan seperti yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. , mereka meminta supaya Uwais berdoa agar Allah swt. mengampunkan semua dosa-dosa mereka. Ketika Uwais al-Qarni berjumpa Umar dan Ali, dia berkata :

“ Aku ini datang dari Yaman ke Madinah kerana aku ingin menunaikan wasiat Nabi kepada kamu iaitu supaya kamu berdua berjumpa dengan aku. "

Maka Uwais pun telah mendoakan untuk mereka berdua.



*Dipetik daripada Tazkirah Oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din