Friday, February 25, 2011

Pemusnah bumi?


pix_gal0
Saintis ramal asteroid Apophis seberat 25 tan hentam bumi seawal 2029

JIKA mengambil kira pandangan saintis Barat bahawa kiamat bakal terjadi akibat bumi dihentam asteroid, penduduk planet ini sudah tidak punya banyak masa untuk bersedia berdepan dengan malapetaka paling dahsyat itu.

Ia disebabkan sudah banyak kali bumi terselamat dan mengelak daripada menjadi sasaran pelanggaran asteroid. Malah, tanpa disedari sejak awal bulan ini, sudah lebih 40 objek berhampiran bumi yang ditemui dan dicatatkan, termasuk ancaman tahi bintang yang melintasi bumi tetapi dapat ‘ditepis.’
Namun, apakah kemungkinan bumi untuk terus bernasib baik daripada ancaman asteroid atau merujuk batu atau himpunan batuan pejal bahan logam besi atau nikel yang dalam, pelbagai saiz ini termasuk batu gergasi?

Terbaru, saintis Russia - Leonid Sokolov daripada Univesiti St Petersburg, meramalkan bumi bakal dihentam asteroid Apophis pada 13 April 2036. Ini bukan kali pertama ramalan impak maut bakal dicetuskan Apophis kerana pada 2004, saintis Agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) meramalkan asteroid ini akan menghentam bumi pada 2029. NASA turut meramalkan pertembungan hampir Apophis-bumi pada 2068.

Ringkasnya, berdasarkan kedua-dua ramalan itu, hayat bumi didakwa mereka cuma tinggal antara 18 - 25 tahun kerana impak Apophis boleh meragut jutaan nyawa selain mencetuskan kekalutan di seluruh dunia.

Menurut ramalan saintis Russia itu, asteroid sepanjang 270 meter, ukur lilit 330 meter itu dan ketinggian bangunan 90 tingkat dengan berat sekitar 25 juta tan, itu bergerak pada jarak 37,014 kilometer sejam dan dianggarkan merentasi lohong graviti pada 2029 lalu melanggar bumi tujuh tahun kemudian.

Ketua Program Objek Menghampiri Bumi NASA, Deo Yeomans, berkata pengiraan lebih tepat laluan Apophis dalam tempoh beberapa tahun sudah pasti menyaksikan usaha pakar mengeluarkannya daripada mana-mana kemungkinan perlanggaran dengan Bumi pada 2036.
“Kemungkinan senario yang berlaku adalah Apophis akan menghampiri bumi pada akhir 2012 dan awal 2013. Namun, kehadirannya pasti dipantau hebat deretan teleskop optikal di daratan serta sistem radar sofistikated.

“Andai ia berada di laluan membahayakan, NASA akan bertindak menggunakan kelengkapan serta peralatan bagi mengubah laluan Apophis dan sekali gus mengurangkan ancamannya menghentam bumi,” kata Yeomans.

Ibarat menghangatkan lagi permusuhan AS dan Russia menawan cakerawala, Ketua Agensi Angkasa Lepas Russia, Anatoly Perminov, pula menegaskan kemungkinan mengerah sebuah angkasa lepas bagi memusnahkan Apophis. Malah, penyelidik NASA, Agensi Angkasa Lepas Eropah dan China juga akan dipelawa menyertai misi Apophis.

Dengan nada optimis, Perminov mengiyakan ancaman Apophis dengan mendakwa nyawa penghuni bumi kini terancam.

“Kita perlu mewujudkan satu sistem yang akan membenarkan kami menghalang satu perlanggaran, berbanding hanya duduk dan menunggu apa yang akan berlaku dan membunuh ramai,” kata Perminov.

Ketika saintis dua negara itu terus bertikam lidah mengenai ancaman Apophis, ada beberapa lagi laporan penemuan asteroid yang berhampiran bumi. Terbaru, juga awal bulan ini, penemuan apa dikenali asteroid berpotensi bahaya (PHA) yang baru diumumkan dan kali ini ia juga melepasi bumi dengan selamat.

Asteroid yang dilabelkan sebagai CU46 cuma 505,000 kilometer tersasar daripada laluan bumi tetapi masih dianggap sebagai terlalu hampir dalam terma astrologi. CU46 mempunyai keluasan diameter 20 meter hingga 50 meter dan objek ini berkemungkinan besar menghasilkan bebola api gergasi dan memberikan kerosakan besar jika berlanggar dengan bumi di kawasan padat.

Di sebalik ramalan maut dilontarkan saintis Russia dan Barat, ada baiknya dikaji kepentingan asteroid kepada manusia. Ini termasuk statusnya sebagai sumber asal usul sistem solar atau suria. Ini berikutan material dalam asteroid itu mewakili pembinaan blok dalam planet dan sekali gus membolehkan .

Timbalan Penyiasat Misi Dawn NASA, Carol Raymond, berkata kewujudan asteroid juga akan membantu manusia lebih memahami asal usul kehidupan. Saintis tidak tidak memahami sepenuhnya bagaimana kehidupan pertama terbentuk daripada bahan organik bukan kehidupan dan asteroid mungkin membantu mereka mempelajari lebih banyak benda.

Sesungguhnya manusia cuma menunggu masa sebelum pengumuman dibuat mengenai Bumi akan berdepan impak daripada asteroid yang cukup besar menyebabkan kerosakan teruk. Inilah sebabnya mengapa lebih banyak kajian perlu dibuat mengenai objek itu - bagi membantu mendalamkan pemahaman dengan harapan memberikan kita pilihan pertahanan lebih baik.

Laser tangkis ancaman

PELBAGAI idea dan kaedah diketengahkan dalam usaha mengelak bumi dilanggar asteroid. Antaranya, laser yang dikatakan boleh digunakan untuk memesongkan laluan asteroid yang berpotensi bertembung dengan bumi.

Berita ini mungkin satu kelegaan kepada pakar kaji bintang yang menunggu penuh debar ancaman Apophis atau asteroid gergasi yang diramal menghampiri bumi pada 2029 dan 2036.

“Walaupun hentaman berkemungkinan besar tidak berlaku, ia masih berpotensi memberikan malapetaka buruk,” kata Prof Madya Gregory L Matloff dari Kolej Teknologi New York.

Penyelidikan pakar fizik itu menyatakan laluan Apophis boleh dialihkan dengan memanaskan permukaannya untuk mencipta pancutan arus, yang akan mengubah laluannya dan menyebabkannya tersasar.

Pasukannya sedang menghasilkan pengumpul solar - solar dua sauh untuk bertindak sebagai pemekat cahaya matahari, membakar sebahagian permukaan dan menghasilkan pancutan arus.

“Bagi melakukannya, penting untuk mengetahui sedalam mana diperlukan cahaya untuk menembusi permukaan objek berhampiran Bumi (NEO). Pancaran yang menembusi terlalu dalam akan memanaskan asteroid.

“Namun pancaran yang menembusi pada kadar mencukupi, mungkin satu persepuluh milimeter akan menghasilkan arus yang boleh dikemudi dan mencapai matlamat memesongkan asteroid,” katanya.

Matloff dan pasukannya membuat uji kaji dengan laser merah dan hijau untuk melihat sedalam mana mereka dapat menembusi batu asteroid, menggunakan contoh daripada tahi bintang Allende yang jatuh di Chihuahua, Mexico pada tahun 1969.

Dalam satu kajian berkaitan, seorang lagi pakar fizik, Prof Madya Lufeng Leng, menyempitkan sinaran laser merah dan mengimbas permukaan nipis contoh itu, dan mendapati perbezaan dalam kedalaman cahaya yang dipindahkan wujud, bergantung kepada kandungan material pada laluan yang dilalui sinaran itu.

Hasil kajian merumuskan laser yang disasarkan daripada kedudukan angkasa lepas berhampiran NEO boleh membantu menentukan kandungan permukaan. Menggunakan maklumat itu, teknologi solar boleh memberi tumpuan lebih tepat sinaran matahari untuk menembusi permukaan asteroid dan kedalaman bersesuaian, memanaskan pada suhu tepat untuk menghasilkan pancutan arus yang akan memesongkan asteroid.

20/2/2011

Wednesday, February 16, 2011

gambaran seminar nuqoba' 2011

10/2/2011---Khamis
ari nie ana blik awal...lebih kurang kol 1.30 ptg..ana t'pksa blik awal sbb da mslh ckit...so,ana x dpt join mesyuarat pd kol 2.30ptg b'sma2 shbt2 ana...asif jiddan...ana smpai sek. dlm kol 5.00 ptg lps smbhyng asar...smpai jer kat sek....ana ingat smua settel dah...tp,ALLAHUAKBAR!!!BYK bnd x siap....peserta ada yg smpai dah...bilik peserta,dewan,kantin n len2 lg x siap lg..pa lg,ana p la tlg shbt2 ana...kesian ana tgk shbt2 ana...dah la bju sek. pon x tukar lg...nmpk sgt serabut...tp,yg plng ana ska shbt2 ana nie ttp senyum...ana pa lg...halau dpa blik la...biar la ana kemas ngan shbt2 len...yg dah mndi pon cma 4 org jer drpd 2o org koor...hehehe..mna la kmi mmpu wat smua...pakat2 wat la...ana d'tugaskn kemas bilik peserta n dewan...ALHAMDULILLAH,adik2 peserta n fasilitator kbnykkn smuanya dtng mmbntu brisan koor...malu la plak...hehehe...

Alhamdulillah,program dpt b'jln dgn lancar walaupun awal2 program da mslh ckit.... k la ana x smpt nk cite p'jlnan seminar nie..asif jiddan...so,ana just tnjk pic ckup la yerk...




waallahua'lam...


Wednesday, February 9, 2011

~Pas yang berbagai fiqrah~


Asssalamualaikum

Sahabat!

Pas bukan diketuai oleh seorang manusia. Bukan juga seorang ulama. Malah bukan juga daripada satu aliran sahaja. Ini kerana Pas inginkan umat Islam bersatu di bawah naungannya. Salaf bersamanya, khalaf bersamanya, ahli tarekat bersamanya, selagi aqidah mereka tidak berada di luar ruang lingkup deen Islam. Ini kerana PAS ingin menjadi pengganti kepada khilafah yang hilang, menjadi wakilnya di Malaysia. Khilafah yang bukan ditumbangkan oleh salaf, atau khalaf, atau tarekat, sebaliknya sekularisme dan penentang Allah dan Rasul. Bukan Penentang Ibnu Taimiyyah atau Ibnu Hajar.

Maka, mana mungkin satu pihak menguasai pihak yang lain secara paksa, atau menguasai PAS secara rakus setelah mendakwa cara kami sahaja benar, manhaj kami sahaja diterima Allah!!!

Persoalan dikemukakan hanya menggambarkan penulis berada jauh dari lembah di mana PAS berada. Ini persoalan orang yang jahil tentang PAS atau orang yang sikapnya gopoh menghukum. Bolehkah diterima PAS tidak menjadikan al-Quran sebagai asas perjuangan, mahupun hadis dan para ulama? Adakah penulis bersikap buruk sangka terhadap berpuluh ulama PAS di dalam Majlis Syura,Dewan Ulama Pusat, Dewan Ulama Negeri dan Urusan Ulama di setiap kawasan yang melebihi 100 jumlah kawasan? Ahhh semudah itu, membawa dalil, guna tafsiran dan fahaman sendiri, memaksa semua ulama mengikut penilaiannya, kemudian "terbuktilah PAS bercanggah dengan perjuangan Islam sebenar'!!

Penulis perlu buktikan terlebih dahulu tafsiran para ulama terhadap hadis dan ayat dikemukakan. Bukan itu sahaja, singkap semua kitab para ulama muktabar, kemudian adakan muzakarah dengan ulama PAS, kemudian kemukakanlah hujahan itu. Ini kerana, penulis cuba bermain dalil dan nas, maka tempatnya bukan di dada internet, sebaliknya di dewan muzakarah.

Seterusnya, penulis perlu sedar, PAS sebuah gerakan besar, terkandung di dalamnya pelbagai manhaj. Dalam isu menegur terhadap pemimpin yang zalim,ulama seluruh dunia dan sepanjang zaman tidak pernah berijma' dengan satu cara sahaja. Sudah tentu PAS terbuka dengan semua pandangan dan semua cara.Malah setiap ahli, pemimpin boleh mengutarakan pandangan sendiri, bilakah masanya perlu berkeras, bilakah masanya perlu berlembut, bilakah perlu disembunyikan, bilakah perlu dibongkar.

Mustahil PAS berpegang kepada satu manhaj sahaja, kerana PAS bukan perjuangkan manhaj, sebaliknya Islam itu sendiri. Jika saya tidak mengamalkan doa qunut di waktu Subuh, apakah saya boleh memaksa semua ahli cawangan saya untuk tidak berqunut? Itu kerja orang yang perjuangkan hukum fiqh mazhab Hanbali, atau pandangan Ulama Saudi, atau pandangan rajih, atau apa sahaja. Tetapi itu bukan medan PAS. PAS jarang benar mahu bertelingkah dalam perkara fiqh.

Dalam soal menegur pemimpin, selain manhaj yang pelbagai, sudah pasti indikatornya juga berbeza. Apakah ulama dalam PAS perlu menghabiskan masa mengajar isu ini? Sedangkan mereka juga sudah pasti berbeza pandangan. Ada yang setuju, dan ada yang tidak.

Penulis boleh mengambil pandangan Almarhum Guru Kami Syeikh Abdul Aziz Bin Abdullah Bin Baz, tetapi bolehkah memaksa semua ulama dan ahli Pas memegang erat pandangan almarhum? Juga pandangan Guru Kami Syeikh Saleh Fauzan?Apakah siswazah yang pulang dari Timur Tengah perlu berdebat terlebih dahulu, contohnya dalam kaedah2 nasihat kepada pemimpin, barulah berjuang menegakkan Islam. Bolehkah begitu?

Isu gambar Datin Sri Rosmah, penulis perlu tahu kedudukan Harakahdaily yang menjadi lidah rasmi PAS. Bukan kerja Presiden dan Mursyidul Am atau Ketua Dewan Ulama PAS menapis semua yang disiarkan. Ia adalah di bawah tanggunjawab Ketua Pengarang. Tiada kaitan langsung dengan kedudukan PAS sebagai perjuang agama atau tidak. Lihatlah PAS seperti sebuah

Negara yang besar. Jangan lihat seperti sebuah pertubuhan amar makruf nahi mungkar di sebuah universiti yang mana lidah rasminya menggambarkan segala-galanya tentang pertubuhan tadi. Saya juga kurang bersetuju perkara itu dibesarkan.

Tetapi wajarkah ia menggambarkan PAS tidak pejuang Islam?

Di dalam Harakahdaily ada iklan penjualan ubat power, apakah PAS perjuangkan kepoweran lelaki? Cth lain, bukankah ruangan kolum lidah pengarang itu medan di mana ketua pengarang itu sendiri memainkan mindanya? Maka jangan dikaitkan PAS dengan mindanya yang seorang.

Jika inginkan pendirian PAS dalam isu agama, penulis dan semua pembaca sewajibnya merujuk kepada Dewan Ulama dan Majlis Syura PAS, bukan harakahdaily atau kenyataan drp individu pemimpin. Perkara ini perlu jelas.Sesiapa sahaja boleh menyatakan ustaz sifulan ( dalam PAS ) salah, taksub,jahat, tetapi tidak PAS. PAS ada badan tertentu yang berautoriti dalam hal ini.

Dakwaan Pemuda PAS berhujah isu khalwat tanpa dalil, itu menggambarkan satu sikap sombong dan bongkak penulis sahaja.

Jika gelaran Barua itu mahu dimuatkan dalam harakahdaily, apakah penaip atau ketua pengarang perlu bertanya kepada semua ulama PAS? Atau kepada Ketua dewan Ulama? Sudah tentu tidak. Maka apakah ia boleh dianggap sebagai sikap biadab PAS terhadap Dr Asri jika itu adalah hanya kerja seorang penaip atau seorang Ketua Pengarang? Apa yang berlaku ialah, Dr Asri pernah membuat tuduhan melulu kepada PAS keseluruhannya.

Ana pun tak setuju digunakan kalimah barua. Tetapi bukankah ia telah ditukar di dalam Harakahdaily? Mmmm lagi satu, cuba cek balik apa maksud barua.Apakah barua itu lebih teruk daripada syiah atau khawarij atau bidaah yang ditala kepada PAS?

PAS sebuah gerakan besar, bukan seperti gerakan Asriesme ( merujuk kepada tulisan Maszlee ) yang mana apa sahaja yang keluar dari mulut beliau, itulah yang dipegang oleh beliau dan pengikutnya. Maka, jika ada kenyataan keluar dari mulut seorang pemimpin PAS, itu tidak semestinya menggambarkan sikap rasmi PAS. Kuasa tertinggi PAS adalah Mukatamr Sanawi. Jika mahu perubahan besar dalam PAS, tempatnya ialah Muktamar Sanawi, bukan dada internet.

Tahlil dan Talqin bukan isu aqidah!!!, Ana setuju perkara ini dibangkitkan oleh Mufti Perlis. Tafaddhal. Tapi kalau ada ahli PAS nak bantah, menanggap ia perkara remeh, takkan kami dalam PAS nak berbantah-bantah dalam hal ini, yang mana aula, yang mana tidak. Buang masa syeikh!

Ana bersetuju dalam isu kayu kokka. Tetapi jangan cepat menuduh tanpa usul periksa. Bolehkah anda menuduh orang yang jahil ilmu hadis sebagai pendusta Nabi?

Dalam isu talqin dan tahlil, pengharamannya jelas pada pengajian dan pemahaman anda/penulis. Tetapi tidak semestinya dikongsi sama oleh orang lain. Jelas sekali penulis tidak mengkaji dengan mendalam dalam hal ini.Lihatlah pandangan kedua, ketiga, keempat dan seterusnya. Lihat juga apakah mahal khilafnya. Apakah pula sababul khilafnya. Dalil semua pihak dll.

Dan jangan lupa, kaji juga kaedah2 usul dan fiqh yang berbeza di kalangan mazhab empat, zahiri dan ahli hadis. Anda perlu tahu, jika kaedahnya pun berbeza, apa peliknya hukum akan berbeza. Tidak mudah memaksa orang ikut apa yang anda pelajari, jika mereka juga berdalil dan berhujah.

Ana tidak bertahlil, tetapi saya tidak pernah mengatakan tahlil itu haram.Jika penulis menyatakan ianya haram, silakan. Tetapi apakah anda boleh memaksa orang lain menerima haramnya tahlil? Jika bai inah haram di sisi Imam Ahmad, apakah pengikut mazhab Syafie boleh dituduh mengamalkan benda yang haram dan berdosa besar? Kenapa Bank Islam mengamalkannya, setakat ini?

Memang benar Tuan Guru tidak mengamalkan talqin. Tetapi sikap beliau dan sikap kami tidak seperti penulis. Beza kita pada sikap menangani perkara khilaf fiqh. Tetapi kami bersatu dalam menentang bidaah dan khurafat paling besar, yang boleh merosakkan agama keseluruhannya.

Ketika kematian bekas Presiden PAS, Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor, Tuan Guru menolak untuk mentalqinkannya, tetapi beliau tidak pernah bertempik, atau berbisik, atau bangun bingkas menegur ketika seorang Tuan Guru lain mentalqinkan almarhun bekas Presiden PAS. Itulah adab yang kami belajar daripada Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ia khilaf fiqh syeikh. ( Hum rijal, wa nahnu rijal ) Kalau bab fiqh boleh bersatu, kenapa sampai sekarang masih wujud khilaf di kalangan ulama muktabar. Kaji lah dalam soal meletak kaki ketika sujud pun berlaku khilaf antara Bin baz dan Al Albani. Dalam bab muka wanita aurat atau tidak pun berlaku khilaf antara ulama salafi.

Akhirnya tolong senaraikan kesilapan PAS dalam persoalan aqidah dan syirik bagai yang didakwa. Jika ahli, ada kemungkinan. Yang tak sembahyang pun ada.

Sahabat!!

Sekali lagi saya ingatkan, jika penulis ingin melihat PAS yang sempurna,adalah teramat mustahil. Dalam keadaan akhir zaman yang Nabi sifatkan penuh dengan kerosakan, tiba-tiba PAS mendakwa semua ahlinya berjaya ditarbiah, itu kenyataan orang yang bongkak dan sombong. PAS tidak pernah mendakwa itu.

Malah, PAS adalah parti untuk sesiapa sahaja, golongan liberal boleh masuk,golongan penyanyi boleh masuk, golongan tak sembahyang boleh masuk, maka sepatutnya golongan agama semuanya bersama PAS. Anda semua menyalahkan PAS kerana tidak beradab, tidak berakhlak, manhaj yang salah, tetapi anda semua berada di luar PAS, maka berlakulah kepimpinan dikuasai oleh golongan yang tidak seperti anda, di peringkat tertentu dan tempat tertentu. Maka wajarkah PAS dibiar begitu.

Yakinlah, PAS milik semua pencinta agama. Berjuang di luar PAS bermakna anda melakukan sesuatu menyedihkan pimpinan PAS. Seringkali sahabat-sahabat salafi menyebut2 perihal pimpinan PAS yang salafi, tetapi kenapa sahabat2 tidak mahu bersama PAS? Apakah salafi pimpinan PAS tidak sama dengan salafi Asri?

Cuba lihat, salafi pun ada banyak ragam, cara dan jenis, apatah lagi jika dikira sekali yang bukan salafi. Yang semuanya ummah Muhammad saw.

Dan perlu diingatkan sekali lagi, tuduhan melulu PAS adalah syiah, sangat menyakitkan hati-hati sekelompok ahli PAS yang dah lama salafi dan masih salafi. Tuduhan melulu PAS adalah khawarij, adalah seperti menyatakan bahawa Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang diakui sendiri oleh Pihak salafi sebagai salafi, merupakan bapa khawarij Malaysia .

Bagi sahabat2 yang baru menerima manhaj salafi, jangan sangka salafi itu adalah semuanya seperti yang anda terima dan sangka. Tambahan pula jika anda baru menerimanya setahun dua ini, di Malaysia pula.

Jika ada yang tersalah, mohon maaf, dan harap dibetulkan.

Wallahu a'lam.


Seminar Nuqaba'


Insyaallah..pda 10-12/2/2011,Badan Dakwah dan Kebajikan(BDK) akan mengadakan program Seminar Nuqaba'.Program ini akan di urus oleh AJK BDK tingkatan 6.Sasaran seminar kpd smua naqib& naqibat tingkatan 3-5.Bagi sebelah muslimat,pengambilan naqibat b'dasarkan rela hati individu t'sebut n bagi AJK BDK yg lain adalah d'wjbkan.

Sepanjang pengurusan program nie,byk bnda yg ana dpt bljr.Yer lah!!bru taun nie ana aktif dlm BDK...klau taun lps ana x wat sgt kerja BDK nie...taun nie ana byk free,so,x dak sbb ana nk tolak.Ana ditaklifkan untuk memegang PC dlm seminar
nie...tugas PC ni sibuk sblm program jer...so,spnjng mggu nie ana sbuk ckit la...tp,ana x lah smpai ponteng klas....alhamdulillah...sbnrnya bkn ana sorang jer PC,tp da sorang lg nama dia aida drpd maahad langkawi.

Tujuan program nie d'adakn adlah nk mmberi tnjk ajr kpd bakal2 pimpinan usrah d maahad mahmud.Semoga adik2 dpt apa yg akan d'smpaikan dlm seminar nnti...klau nk diikutkn,kmi pimpinan form 6 pon x mahir lg dlm pengurusan usrah nie....insyaallah,muqarar yg akan d'gunakn oleh naqibat sblh muslimat ialah buku BADAR KEDAH...so,nnti da tklimat skit psai muqarar nie...n dlm prncgn tanzim ana,insyaallah,kmi akan adakan jaulah usrah d tmpt reakreasi d KEDAH...tu pon klau penyelia x sbuk sgt dan adik2 usrah bg komitmen yg baik...taun nie ana dan pimpinan BDK yg len akn cba bwa naik balik nma BDK...insyaallah...

X dak pa dah..sok,ana nk p seminar nie...kerjasama smua AJK PROGRAM amat d'harapkan...Di sini,ana nk minta smua org b'doa semoga program nie dpt b'jln dgn lancar.amin...