Pages


Sunday, May 30, 2010

:Sujud lama tidak batalkan solat::


1. Dalam sujud terakhir kita digalakkan memohon doa. Jika doa kita panjang dan berdoa dalam hati (berbahasa Melayu) bermakna ketika itu tiada pergerakan mulut atau fizikal yang agak lama. Adakah ditetapkan berapa lama kita boleh berada dalam keadaan sujud itu, dan jika melebihinya, adakah terbatal sembahyang tersebut.

JAWAPAN

Kita digalakkan berdoa ketika sujud tidak kira sujud terakhir atau selainnya. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah s.a.w.: Waktu paling hampir antara hamba dengan tuhannya ialah ketika dia bersujud, maka perbanyakkan doa (ketika sujud), nescaya dimakbulkan. (Riwayat Muslim)

Terdapat banyak hadis Rasulullah s.a.w. yang menyatakan bahawa Baginda sentiasa memperbanyakkan tasbih, doa dan memohon keampunan daripada Allah Taala ketika sujudnya.

Imam Syafie menyarankan agar kita membaca tasbih sebanyak tiga kali ketika sujud, diikuti doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. dengan bersungguh-sungguh serta penuh pengharapan agar dimakbulkan Allah s.w.t.

Sekiranya menjadi imam dikhuatiri memberatkan makmum, jika menjadi makmum dikhuatiri tertinggal gerakan bersama imam kerana leka dengan doa dalam sujud. ( lihat, Al-Umm, Al-Syafie, 1/100)

Tiada had tempoh sujud selagi tidak terkeluar dari waktu solat tersebut. Sujud yang lama tidak membatalkan solat. Sekiranya doa yang dibaca bukan lafaz yang ma'thur (yang bukan diambil daripada hadis atau ayat al-Quran), maka bolehlah berdoa dalam apa sahaja bahasa dengan tidak melafazkannya.


No comments:

Post a Comment